Yrittäjä some-viidakossa

07.03.2022

Helmikuussa on ollut isosti esillä Facebookin emoyhtiö Meta, jonka syöksylasku päivässä kadotti yrityksen arvosta 230 miljardia dollaria. Yhdysvaltain pörssihistoriassa peilattuna tämä on myös yksittäisenä päivänä suurin pudotus koskaan. Niin ikään ensimmäisen kerran Facebookin 18 vuoden historian aikana päivittäisten käyttäjien määrä pieneni.

Yhtiö kamppailee useiden haasteiden kanssa, joista merkittävimpiä lienee Applen muuttunut tietosuojakäytäntö, mainostajien budjetteja heikentävä inflaatio ja tuotantoketjuhäiriöt.

Siinä missä yhtiön tulevaisuudennäkymät herättävät vakavaa huolta sijoittajissa, nostaa tämä yhtäläisesti pohdintaa yrityksissä. Facebookin hiipuvasta suosiosta on käyty keskustelua jo pitkään – joskin esimerkiksi Euroopassa käyttäjämäärät ovat pysyneet melko vakiintuneina.

Sosiaalista mediaa on olemassa melkoinen määrä ja yhtä lailla katoavia sekä uusia tulokkaita on vähintäänkin riittävästi. Erityisesti yksinyrittäjillä ja pienillä yrityksillä on melkoinen haaste pysyä kiinni alati muuttuvissa sosiaalisen median trendeissä ja kanavavaihtoehdoissa.

Milloin olet viimeksi käynyt läpi yrityksesi sosiaalisen median strategiaa? Mikäli edellisestä kerrasta on aikaa useampi vuosi, on aika pysähtyä kriittisesti tarkastelemaan strategian toimivuutta. Alustat, joita ei ole pitkiin aikoihin tullut päivitettyä, on syytä ottaa erityisen tarkastelun alle. Pahimmillaan yrityssivu, jossa uusimmassa julkaisussa toivotellaan hyvää juhannusta 2019, herättää vähintäänkin käyttäjässä kysymyksen, onko yritys enää ollenkaan toiminnassa.

Kanavavalinnat ja -vaihdot kannattaa aina suunnitella strategisesti harkiten. Kanavia ei tule olla liian montaa: suositus on 3-5 alustaa. Valittuihin sosiaalisen median kanaviin kannattaa panostaa riittävästi – onhan kanava otettu käyttöön sidosryhmien kanssa käytävää vuorovaikutusta varten.

 

Marika Säisä

EntreFox-hankkeen projektipäällikkö

Lehtori

Turun ammattikorkeakoulu

 

Samuli Gratscheff

EntreFox-hankkeen opiskelijapäällikkö

Turun ammattikorkeakoulu

 

 

Lue lisää blogeistamme:

Sosiaalinen media haltuun: strategian luonti

Sosiaalinen media haltuun: some-julkaisut

HS uutinen ”Facebookin emoyhtiö Meta romahti pörssissä, yhtiön markkina-arvosta haihtui päivässä ennätykselliset yli 230 miljardia dollaria – grafiikka näyttää pudotuksen rajuuden

YLE uutinen ”Facebookin ongelmat jatkuvat: päivittäisten käyttäjien määrä pieneni ensi kerran, emoyhtiön tulos heikkeni ja osake lähti syöksyyn